Sosiale medier for bedrifter, kun en tids tyv?

Sosiale medier for bedrifter, kun en tidstyv?

Tar sosiale medier for mye av arbeidstiden din, eller er du usikker på hva du skal poste? Da hjelper det med en plan, noen gode ideer og automatiserte verktøy. I denne artikkelen skal vi vise deg hvordan man kommer i gang med første del.

facebook ikon

Følg meg på Facebook for markedsføringstips og bli bedre kjent.

Instagram ikon

Følg meg på Instagram for å se hvordan en markedsførers hverdag ser ut.

Planlegging

Ikke tenk på hva du har gjort før. Det er det du gjør fra i dag som teller nå. Det er aldri for sent å bli proff til markedsføring i sosiale medier for bedrifter! Du kan se for deg at dine sosiale kanaler er ditt eget fagblad. Hvilket innhold ville du hatt i fagbladet ditt for at kunden skulle abonnert på det? Her trengs det interessante bilder, variert innhold, noe å fordype seg i og noen kjappe tips, eller nyheter.

Hvor er målgruppa?

Vet du hvilke sosiale medier målgruppa til bedriften din er på? Da er det lettere å prioritere hvor man skal legge inn støtet. Inne på Ipsos SoMe tracker finner du en lettfattelig og visuell statistikk over den norske befolkningens sosiale mediebruk. En veldig fin plass å starte markedsplanen for sosiale medier!

Jo flere sosiale kanaler du velger å satse på, jo mer tid tar det. Ulike kanaler har ulikt format og ulike forventninger til innhold, så ikke copy paste samme innhold over hele fjøla og se deg fornøyd med det. Tenk på at det du publiserer skal ha en nytteverdi for leseren. Så hva er målgruppa interessert i når de er inne på sine sosiale kanaler? Hva skal til for å få de til å slutte å scrolle og lese din post?

Markedsstratego, analyse, webutvikling, tekst, ideutvikling etc illustrert som en lyspære
SoMe illustrasjon

Hvorfor er bedriften på sosiale medier?

Er bedriften på sosiale medier fordi du synes den må, eller fordi du vil? Om du har en bedriftsside på Facebook bare for å ha bedriften synlig i søk så er du ikke alene. Men med tanke på at vi legger igjen timer daglig i sosiale medier kan det være lurt at bedriften er med på morroa.

Skal markedsføring i sosiale medier hjelpe deg med å nå ut til nye kunder? Skal det kun være en salgskanal? Eller er det en ren informasjon-/inspirasjonskilde? Formålet vil gi deg en pekepinn på hvor mye verdi som ligger i dette arbeidet. Vet du det, vet du også hvor mye tid du er villig til å sette av til å nå disse målene.

Hvor mye tid skal vi prioritere?

Forventer du å få økt salg ved å etablere en Instagramkonto, så er det lett å regne seg ut hvor mye tid man er villig til å sette av til sosiale medier, men hva om det kun er for merkevarebyggingen sin del?

Det finnes et hav av nyttige verktøy som gjør det kjapt å effektivt å publisere til planlagte tider, redigering av bilder, idebanker og hvordan legge opp til gode strategier.

Vær tålmodig. Det tar tid å bygge opp en mediekanal, men når du først har fått en følgerskare, har du en gratis direktelinje til potensielle kunder og kan begynne å høste godene. Ikke gi opp!

Står du fast?

Vi kan hjelpe deg med både årsplan og automatiserte verktøy for å få sosiale medier til å gå som en lek i hverdagen.

Lære mer?

Gå tilbake til markedstipssiden og les om flere tema du kan gjøre selv.