SEO – Guide
SEO – Guide

Hva er SEO og hvorfor bry seg om det?
Først som sist: JA, SEO er viktig. SEO, eller søkemotoroptimalisering, som det så pent heter, handler om at din nettside skal vises til de rette folka når de søker på nett. Gå gjennom SEO-Guide og se om du har tatt hovedgrepene.
For at fremtidige kunder skal finne deg på enklest mulig måte, må du dessverre gjøre noen grep. Men fortvil ikke, det finnes mye du kan gjøre selv. Prøv deg frem med SEO-guiden, eller så kan du sende meg en mail, så fikser vi det sammen.
Før du starter
SEO er noe du jobber med inne på nettsiden din. For å komme i gang, må du ha tilgang til å redigere denne selv. En annen ting som er viktig å huske er at dette ikke er en engangs jobb. Kriteriene endrer seg innimellom. I tillegg bør du huske å gå igjennom SEO’en når du gjør endringer på nettsiden.
Slik utformer du visningen i søkemotoren
Først av alt så oppdaterer man SEO for hver enkelt side på nettsiden. Flere av de største nettsidebyggerne har egne SEO plugin’s som gjør alt mye enklere. SEO optimalisering består av en lang rekke kriterier. I SEO-guiden, har jeg valgt ut de viktigste kriteriene og de som er enklest å gjøre noe med på egen hånd.
Nøkkelord
Dette er hovedordet for akkurat den siden du jobber med. Det du tror kundene søker på. Det finnes plugin’s som viser hvor mange som søker på ulike søkefraser, som kan være til hjelp for å velge ut de riktige nøkkelordene.
SEO-tittel
Overskriften som vises inne i søkemotorens oversikt over nettsidene. Denne bør inneholde nøkkelordet for siden i tillegg til å være interessant for leseren.
Metabeskrivelse
Dette er teksten som skal lokke kundene til å trykke på akkurat din link i søkemotoren. Den skal være maks 150 tegn og bør inneholde 1-2 setninger om hva kunden vil finne inne på denne linken. OBS! Ikke gjenbruk metabeskrivelsen på flere sider. Det kan gjøre at nettsiden din taper plasseringer i søk.

Dette er viktig
For at søkemotorene skal prioritere siden din må den forstå hva den handler om. Derfor må man legge til en del informasjon på baksiden av nettsiden som hjelper søkemotoren å forstå innholdet raskt.
Alt-tekst
Så lenge søkemotorene ikke kan forstå bilder 100%, er det viktig å legge inn en beskrivende tekst for hva som er på bildet. Dette bør ha relevans til innholdet på nettsiden. En rød tråd mellom bilder og tekst er viktig.
H1
Dette er hovedoverskriften og skal brukes en gang pr side. Denne bør inneholde nøkkelordet for denne siden.
H2
Er underoverskriften. Denne kan du bruke så mange ganger du vil, men bør fortsatt ha en god tilknytning til innholdet.
Tekst
Her er det mye man kan gjøre. Det viktigste er om teksten har god lesbarhet både i størrelse og i leseflyt. Unngå for lange setninger. Skrivefeil er heller ikke noe du vil ha på nettsiden. Har du god oversikt over hvilke ord din målgruppe søker etter bør du bruke disse i tekstene, og gjerne skrive egne artikler om disse temaene.
CTA
Eller «Call to action», som det står for. Dette er oppfordring til handling. Alle sider på din nettsiden bør fortelle hva du ønsker at kunden skal gjøre videre. Vil du at de skal gå inn på nettbutikken din, så si det. Legg inn en link eller knapp som gjør det lett å sende kunden videre dit du vil. Eller er kunden inne på en del av siden som går på inspirasjon og informasjonsinnhenting? Da kan du vise til andre interessante tema, eller mer fakta for å overbevise. Eller du kan rett og slett gjøre sånn her:
Synes du SEO er vanskelig og skulle hatt noen andre til å gjøre det for deg?
Linking
Å bygge nettsiden sammen med linker er viktig. Får du andre nettsider som rangerer godt på SEO til å linke til din nettside, skaper dette troverdighet og spiller positivt inn. Det samme gjelder om din side linker til andre sider, men husk på at du vil ikke sende kundene bort, så her bør man velge med omhu. Led heller kunden gjennom din nettside og link internt, slik at kunden lett finner ønsket informasjon.
Hastighet
Ta en sjekk på hvor lang tid det tar å laste inn nettsiden din både på pc og på mobil. Du har et par sekunder på deg før kunden går en annen vei, så sørg for at opplastingen går fort. Inne på hastighetstestere får man en oversikt over hva som holder igjen siden.
Mobiltilpassing
Eller «responsive nettside», som det heter på fagspråket. En nettside som ser like fin ut, og fungerer like godt på alt fra små mobiler til store pc skjermer, og alt i mellom, er et krav for å rangere godt. De aller fleste nettsider blir besøkt oftest via mobil. Er nettsiden tilpasset kun pc har du virkelig et behov for å oppgradere.
Står du fast?
Hjelpen er nær! Enten det er digital markedsføring, eller eksponering på lokasjon, hjelper vi deg.
Kontakt oss, så tar vi et uforpliktende møte.
Lære mer?
Gå tilbake til markedstipssiden for flere tips du kan gjøre selv.