Foto for nybegynnere

Foto for nybegynnere

Skap bilder som kundene legger merke til. Enten det er til nettsiden eller sosiale medier, så sier bildene mye mer enn 1000 ord. Er du en profesjonell bedrift, er det viktig at bildene på nettsiden din fremstår profesjonelle, men det er likevel ingenting i veien med å ta bildene selv. Nedenfor har jeg listet opp de aller viktigste faktorene for å lykkes med bilder. Foto for nybegynnere tar enkelt for seg de vanligste utfordringene.

Kvalitet

Først av alt, kvaliteten på oppløsningen. Et kornete bilde blir aldri bra, uansett hvor mye du prøver å redigere det. Speilreflekskamera er å foretrekke, men det finnes mange fine kompaktkamera, og til og med mobiler som har en oppløsning som kan brukes på nettsiden. For å bevise det har jeg kun benyttet mobilbilder på denne siden tatt med min Samsung Galaxy A9 (2018)

Skal du ha bilder som skal brukes i store formater som en messevegg eller liknende, trenger du sylskarpe bilder. Da kan bruk av selvutløser og stativ hjelpe deg. Og husk å ha innstillinger for best mulig oppløsning på bildene du tar, for størrelsen kan enkelt reduseres ved behov, men ikke økes.

Halve bildet er kornete, mens andre halvdel er klart. Motiv av ekorn. Illustrasjon av bilde kvalitet

Lys

Lyssetting er kanskje det viktigste man kan gjøre for et vellykket bilde. Kontraster og detaljer kommer også bedre frem med godt lys. Men ikke gå i fella, godt lys er ikke det samme som sterkt lys. Et lite tips å ha i bakhodet, er at det er lettere å gjøre et bilde mørkere enn lysere.

Skygger – Proffe fotografer bruker reflektorer i lyssettingen for å unngå skygger. Dette unngår man ved å ta bilder utendørs når det ikke er for mye sol. Skal man ta bilder innendørs kan en ekstra lyskilde løse skyggeproblemene. Eks har man sterkt lys i taket, gå heller litt unna og sette på en lampe på siden hvor skyggen oppstår.

Overeksponering – Et problem man stadig kommer over. Spesielt ved utendørsbilder. Overeksponering er når det blir for sterkt lys og farger forvrenges eller bildet får helt hvite området. Dette er vanskelig å gjøre noe med i ettertid, så forarbeidet med lyssetting er utrolig viktig for hvordan resultatet blir. På eksempelbildene er det lett å se at det overeksponerte bildet mister kontrast og farge. Bilde 1 i direkte sollys. Bilde 2 er tatt ute i finværet, men ikke i direkte sol. Her er det lett å se hvilket bilde som fanger oppmerksomheten best og eneste forskjellen er hvilket lys bildet ble tatt i.

Lett overskyet vær er supert for produktfoto eller bilder av ansatte. Skyer på himmelen skaper bare mer liv i bildet.

Bilde for å illustrere forskjellen på direkte og indirekte sollys og hva det gjør med kvaliteten på bilder

Kunden

Det viktigste av alt, er å huske på at bildet er der for kunden. Hva er kunden interessert i og hva ønsker du å oppnå med bildet? Skal du lokke kunden inn på nettsiden din, så må bildet ha relevans med dit du sender kunden. Ønsker du å skape relasjon til kunden, er det lurt å bruke bilder med personer på, spesielt i sosiale medier. Men er det for inspirasjon, så kan et estetisk pent bilde av det du tilbyr være det rette.

Ansikt

Bilder med personer har langt større sjanse til å skape mer oppmerksomhet og engasjement enn bilder uten. I sosiale kanaler er det derfor en fordel å bruke bilder med mennesker.

Det samme gjelder for øvrig på nettsider og de fleste andre plasser også. Illustrasjonsbilder og stockbilder ser fine ut, men ikke bli lokket til å bruke disse i for stor grad. Jo mer personlig bildet er, jo mer interessant er det. Vi er blitt eksperter på å filtrere ut bilder som oppleves som reklame.

Stort sett synes den du ønsker å ta bilde av, at det er stas å bli spurt. Enten det er en ansatt, samarbeidspartner, kunde eller liknende.

Utendørs hockey motiv for illustrasjon av vinkling og viktigheten av å ha mennesker med i bilder. men at ansiktet ikke trenger å være i fokus.

Farger

Farger vekker definitivt oppmerksomhet. Etter fotografering kan et godt bilde bli enda bedre ved å øke fargeintensiteten eller «saturation», som det kalles på fagspråket. Og det er ikke juks!

Uansett hvor bra kamera man har, så skal det litt til for å få inn alle inntrykkene fra virkeligheten inn i et bilde. Å justere kontrasten og fargene er lov i de aller fleste sammenhenger.

Ilustrasjon av farger i motiv. Solnedgang hvor halve bildet er overeksponert, mens andre halvdel har forsterkede farger

Energi

Få spenning i bildet. Få frem en sinnsstemning til den som ser det. Enten det er glede eller entusiasme. Oppstilte bilder er ofte kjedelige å se på for de som ikke kjenner den som er på bildet.

Dette er ett av mine favorittbilder. Nesten litt mystisk stemning i den fantastiske naturen vi har i Norge. Noe så enkelt som sirklene i vannet skaper energi nok til å gjøre bildet langt mer interessant enn om vannet var blikkstille uten noen personer i bildet. Får man til bevegelse i bildet uten at det blir uklart er du på rett vei. Vind, bølger, bilder tatt i bevegelse eller spontane reaksjoner er elementer som skaper energi i bilder.

Skap energi i bildene ,med ringer i vannet, bevegelse, vind eller andre elementer for et mer spennende bilde

Utsnitt

Noen bilder passer best med litt plass rundt objektet, andre kan bli tøffere om de er klippet. Så ta mange bilder når du holder på. Fra ulike vinkler og fra ulik avstand. Det er ikke alltid det er det bildet du har mest tro på som blir det rette.

Dessuten er sjansen for å bli lagt merke til i sosiale medier større om man tenker utradisjonelt og skiller seg ut i mengden.

Dette bildet tok mobilen min på egenhånd under en fototur på landet. Og vipps så ble saufie’n dagens kuleste foto.

Foto for nybegynnere. Vær kreativ med vinklingen av bilder for å skille deg ut i mengden. Denne saufien ble dagens kuleste foto

Inspirasjon

Det er alltid lov å stjele ideer, men aldri andres bilder! Se hva andre gjør og finn din egen vri på det. Man må ikke finne på alt selv. Instagram og Pinterest er gode platformer for inspirasjon.

Opphavsrett

Her syndes det mye. Opphavsretten gjelder uansett hvem som tar bildet og hvilken setting det er. Du kan aldri låne noen andres bilde uten godkjenning, men dette gjelder også tilbake. Ingen kan låne dine bilder uten ditt samtykke, heller ikke om du har lagt det ut i sosiale medier på din egen konto.

Stop! Har du opphavsretten til bildet ditt? Det er ikke tillatt å "låne" andres bilder.

Står du fast?

Behov for nye bilder? Enten det er produktbilder, bilder av ansatte, eller bilder til nettside og sosiale medier, så hjelper vi deg gjerne.

Ta kontakt, så tar vi et uforpliktende møte!

Lære mer?

Gå tilbake til markedstipssiden for flere tips du kan gjøre selv.