10 Måter å Bruke AI i Markedsføring

10 Måter å bruke AI i markedsføring

Kom i gang med AI i markedsføring. Det er både gøy, lærerikt og kan gjøre deg mer treffsikker og effektiv i markedshverdagen.

Og her kommer noen tips!

1. Ideemyldring

AI er din perfekte sparringspartner og kan hjelpe deg med brainstorming og nye ideer. Ved å bruke enkle kommandoer som for eksempel «kan du gi meg 10 forslag til messeaktiviteter som passer til målgruppen menn 20-50år som er interessert i landbruk» vil gi deg en liste over forslag som du kan jobbe videre med.

Du kan også få forslag til

  • Hvilke kanaler bør jeg annonsere i for å treffe målgruppen…
  • Hvilke markedsartikler er populære for målgruppen…..
  • Kan du gi en liste over de 5 beste gratis videoredigeringsappene på markedet
  • Kan du gi meg en liste med 10 forslag til bloggartikler for målgruppen…
Illustrasjon av idemyldring og brainstorming med AI på reise

2. Personalisering

Dess bedre du beskriver målgruppen, jo bedre forslag får du tilbake fra AI. Ved å analysere kundedata kan AI lage personas for de ulike segmentene og skreddersy markedsføringsinnhold til disse gruppene. Dette betyr at e-poster, annonser og anbefalinger blir mer relevante for hvert segment, noe som kan øke engasjementet og konverteringsratene.

3. Innholdsproduksjon

AI-verktøy kan hjelpe til med å skrive innlegg for sosiale medier, artikler, nettsidetekster og blogginnlegg. Disse verktøyene kan produsere tekst som er godt tilpasset din merkevares tone og stil, og med kommandoer som, skriv kortfattet, lettlest, eller bruk fagspråk kan du få den til å tilpasse teksten etter ditt ønske. 

Du kan be om forslag til

  • Kan du skrive 3 ulike poster for å bruke på facebook som handler om….
  • Kan du lage ett utkast til en artikkel som handler om…. bruk fagterminologien innen bransjen ….
AI generert bilde som viser ide og innholdsplanlegging

4. Kundeservice

Chatbots drevet av AI kan håndtere kundeserviceforespørsler 24/7. De kan besvare de vanligste spørsmålene og løse problemer utenfor ordinær åpningstid, noe som kan effektivisere bedriften.

5. Bilde- og videobehandling

AI-verktøy kan analysere hvilke typer bilder og videoer som presterer best på sosiale medier og i kampanjer. Og gi gode forslag til hvilke bilder du bør bruke.

Du kan også få forslag til poseringer og kreative foto.

AI kan også generere tilpassede bilder og videoer for å illustrere ting som ikke er så lett å ta bilde av på egenhånd, men anbefaler ikke utstrakt bruk av AI-bilder, siden dette kan redusere troverdigheten og tilliten til bedriften.

  • Hvilke bilder fanger mest oppmerksomhet blant målgruppen vår eks. kvinner 40-60år, eier egen bolig, er interessert i DIY og er aktive på sosiale medieplattformen Pinterest.
  • Kan du gi meg 10 tøffe forslag til poseringer til bilder som skal brukes på Instagram for å vise frem nye solbriller.
Bilde av hvordan man kan posere i sosiale medier.

6. Analyse

Med AI kan du få info om hva konkurrentene driver med og lykkes med. Og også finne nye bedrifter som konkurrerer med deg.

AI kan også til en viss grad hjelpe deg med å forutsi fremtidige trender og endringer i forbrukeradferd.

Du kan også få forslag til

  • Hvilke farger innen interiør kommer til å trende til vinteren 20.
  • Hva blir neste års sommermote?
  • Hvilke sosiale kanaler kommer til å trende for målgruppen….. til neste år?
  • Når er beste dato for å lansere …. produktet?

Her er det viktig å huske på at AI kun kan se tilbake i tid. Likevel kan kunstig intelligens gi en kalkulert gjetting ut i fra hva som blir skrevet og søkt etter. Noe som kan gi deg et konkurransefortrinn ved å være ett skritt foran markedet.

AI generert bilde av analysefremlegging

7. E-postmarkedsføring

AI kan forbedre e-postmarkedsføringskampanjer ved å analysere mottakernes responsmønstre og optimalisere utsendingstidspunkt, innhold og emnelinjer for å øke åpnings- og klikkratene.

Du kan be om forslag som

  • Kan du gi meg 3 ulike forslag til emnelinjer som vil gi optimal klikkrate for dette nyhetsbrevet basert på dette innholdet….
  • Kan du forbedre denne teksten så den blir mer lettlest….

8. Influencer marketing

AI kan identifisere de mest relevante influencerne for din merkevare ved å analysere deres publikum og innflytelse. Dette sikrer at du samarbeider med influencere som virkelig kan nå og påvirke din målgruppe.

9. Oversettelser

AI kan godt oversette tekster, men her bør noen som kan språket lese over og justere, slik at oversettelsen er god. Å bruke dårlig oversettelser i annonser, eller på nettsiden skaper ikke tillitt til bedriften. Bruk derfor kun AI oversettelser til å effektivisere arbeidet med oversettelser, det kan spare deg for mye tid.

Illustrasjon av influensermarkedsføring

10. Budsjettering

Sitter du med markedsplanlegging og er usikker på hva de ulike markedsaktivitetene kommer til å koste? Da kan AI hjelpe deg med å foreslå kostnader og hva du bør sette av til de ulike aktivitetene.

  • Hvor stor % av omsetningen i en bedrift er det vanlig å sette av til markedsføring?
  • Hvor mye må jeg betale for en Google Ads kampanje som skal nå ut til målgruppen…. innen det geografiske området for Trøndelag?

Utkastet til denne teksten er laget ved hjelp av AI og omskrevet av Mokkis.

Står du fast?

Rådgivning til å starte ut på rett kurs trenger ikke ta lang tid, eller koste en formue.

Lære mer?

Gå tilbake til markedstipssiden for flere tips du kan gjøre selv.